Nem, még mindig nem szabadultoka fiúcsapatoktól, de ígérem, legközelebb már tényleg egy lánybandával is kínzok mindenkit. Szóval a Know Your Bands harmadik részében egy az előzőeknél sokkal fiatalabb fiúcsapatot pécéztünk ki, akikre sokkal jobban ráillhet a boyband jelző, mint elődjeikre. Az EXO is az SM Entertainmentnél debütált, mára pedig az új generációk egyik legnépszerűbb idolcsapatává vált: ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy felhőtlenül boldog pár éven vannak túl, hiszen több botrány is kísérte pályafutásukat. Vikivel most az ő eddigi legnagyobb sikereiket ismerjük meg.





RÖVID ADATLAP
Csapatnév: EXO
Ügynökség: SM Entertainment
Debütálás: 2012
Tagok:  Suho, Xiumin, Lay, Baekhyun, Chen, Chanyeol, D.O, Kai, Sehun
Volt tagok: Kris, Luhan, Tao

Képzeljetek el egy komplett fiúcsapatot, akik táncolnak, énekelnek és jól néznek - aztán szorozzátok meg az egészet kettővel. Valami ilyesmihez volt hasonlítható az EXO a 2012-es debütálásukkor, a 12 tagú fiúcsapat ugyanis két alcsapatban kezdte meg működését: az EXO-K koreaiul, az EXO-M pedig mandarinul, a kínai közönségnek énekelt. A What is love? és a History dalokkal készítették el hivatalos debütálásukat, ami a Mama című dallal történt még 2012 áprilisában. Az első stúdióalbumukat már 2013- ban kiadták, azok után, hogy az előző év végén Koreában és Kínában is díjakat hozhattak el több díjátadóról is. Az XOXO albumot nemsokára követte a kibővített verzió Growl címmel, ahonnan a kislemezes Growl meghozta az igazi áttörést a 12 fiúnak: Korea mind a négy jelentős zenei műsorában első helyen szerepeltek. 2014-ben jelent meg az Overdose EP, aminek címadó dala a mai napig az EXO legnézettebb youtube videója és lassan a 100 milliós nézettséget is eléri. Az Overdose egyébként a Billboard Top 200 album listájának 129. helyéig jutott, ezzel újabb rekordot állítottak be a fiúk.



A tavasz azonban a sikerek ellenére sem volt problémamentes az SM Entertainmentnél. Májusban Kris, az EXO-M leadere beperelte az ügynökséget, hogy felbonthassa szerződését, ami szerinte megsértette az emberi jogokat. Még ugyanebben az év októberben Luhan, az EXO-M másik tagja is perelni kezdett, egészségügyi gondjai miatt, valamint azért, mert a kínai és koreai tagokat nem kezelte egyenlően az ügynökség, s az EXO-M sokkal kevesebb promóciót kapott. Az EXO ennek ellenére tovább működött, és első önálló koncertjükre 1,47 másodperc alatt fogyott el az összes jegy.

2015 elején került sor a csapat második koncertsorozatára Koreában, amire több mint 1,2 millió rajongó próbált meg jegyet venni az interneten. Az SM útközben pert indított Kris és Luhan ellen, akik szerintük illegálisan folytatták promóciójukat Kínában. Márciusban megjelent az EXO második nagylemeze EXODUS címen. A kislemezes dal, a Call Me Baby videóklipjének koreai verzióját 4 milliónál, a kínai verziót pedig 2 milliónál is többen nézték meg az első 24 órában. Az EXODUS, az XOXO-hoz hasonlóan mostanra már több, mint 1 millió példányban kelt el.

A sok siker ellenére újabb csapás érte az EXOt, augusztusban ugyanis a csapat egy kínai tagja, Tao is pert indított az ügynökség ellen. Ő is egészségügyi állapotára és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozott (egy sérülését nem kezelték rendesen és ezért az album promózásában sem tudott részt venni). Júniusban viszont megjelent a Love Me Right, az EXODUS kiegészített verziója, s a csapat már kilenc taggal promózta a címadó dalt a különböző zenei műsorokban. 2015-ben tört be az EXO a japán piacra, jelenleg ők az a csapat, akik a debütálás után a leghamarabb koncertet tarthattak a Tokyo Dome-ban, 2016-ban pedig Amerikában is turnéztak, koncerteztek Dallasban, Los Angelesben, New Yorkban és Kanadában is.

Miért szerethetőek?
Most komolyan magyaráznom kell? Mikor adott három one directionnyi szépfiú egy csapatban (vagy legalábbis adott volt). Igazából szerintem az EXOban aztán tényleg minden megvan, ami az álomszerű fiúcsapathoz kell: zseniális táncosok, az énekeseknek nagyon jó hangjuk van, a számok fülbemászóak, a balladák szomorúak, néha még az r&b-vel is kacsintgatnak... és persze annyian vannak, hogy tényleg mindenki megtalálhatja magának a kedvencét. Teljesen érthető, hogy ennyi lányrajongót sikerült összeszedniük ilyen rövid idő alatt. Emellett egyébként vannak közöttük egész jó színészek, szórakoztató MC-k, vagy csak egyszerűen imádnivaló interjúalanyok, úgyhogy az EXO könnyedén magába szippanthat mindenkit. Főleg a zseniális koreográfiáikkal, ha másért nem, ezért biztosan megéri megnézni a mai videóinkat.

Milyen videókat nézünk meg?
Több dal is terítékre kerül a mai véleménykörünkben is. Megnézzük az eddigi legnagyobb sikernek számító Overdose-t, aztán az igazi áttörést meghozó Growl című dallal is foglalkozunk egy kicsit. Nem hagyhattam ki, hogy a Wol videóklipjét is megnézessem Vikivel, nagyon érdekelt ugyanis, mit gondolnak majd a farkasüvöltősekról és a koreográfiáról meg a conceptről úgy általában. Végül pedig visszatérünk egy kicsit a jelenbe is, megnézzük a Call Me Baby klipjét és a Lightsabert is, ami a Star Wars új részét reklámozta Dél-Koreában.


OVERDOSE


Viki szerint: Rap-szerű beütése van kicsit a dalnak, de érződik a pop, nincsenek benne túl nagy kilengések. Két helyszínen játszódik a videó, ennek megfelelően a srácok lazák és kicsit elegánsabbak.

GROWL


Viki szerint: Hazudnék, ha azt mondanám, hogy maga a zene megfogott, de ebben a videóban például arra figyeltem fel, milyen klasszul együtt mozognak a fiúk a koreográfiában! Egy helyszínen forgattak csak, ezért elképzelhető, hogy ez is volt a cél: a csapat egységére és a mozgásra fókuszálni.


WOLF


Viki szerint: Ebben a számban szerintem sok, a Bigbangre jellemző éles stílusváltás volt. Egyébként a farkas-tematika zseniális, nagyon kreatívak ezek a fiúk. Meg volt a vonyítás, a farkas-alakzat, a kézmozdulat is, ami farkasossá tette őket.


CALL ME BABY


Viki szerint: Ennél a videónál észrevettem egy apróságot: olyan, mintha a különböző helyszínek folyamatosan „letisztulnának”. Egyre kevesebb a szín, berendezés, a vége felé előkerül a teljesen fehér háttér is. A dal kellően k-popos, de volt már, ami jobban tetszett.

LIGHTSABER


Viki szerint: A lightsaber, amivel a Star Wars-t reklámozták Dél-Koreában, szerintem borzasztó. Elég érdekes, ahogy megfogták a reklám lényegét, nekem abszolút nem jutna eszembe a Star Wars.